Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.12.2010 20:02 - Мадан - късчета от далечното (и не чак безумно далечното) тракийско минало
Автор: kleotemida Категория: История   
Прочетен: 17775 Коментари: 21 Гласове:
15

Последна промяна: 09.12.2010 00:20

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

imageЗа далечното минало на Мадан знаем твърде малко, но ако съдим по следите от старото рударство, виждаме, че едни от първите обитатели тук са били траките. Предполага се, че древното име на Мадан е Крушево, а местните жители го наричат Село. Названието “Мадан” е от по-късен период и е свързано с рудодобива. Днешният град тръгва от античността. Рударство тук е имало от незапомнени времена. Най-старите руднични галерии, открити в сегашните разработки на рудник “Сполука” в града и в други околни рудници ни отнасят към дълбока древност, когато рудата се изземвала по съвсем примитивен начин. В такива рудници, в близкото селище Бориева са намерени маронейски монети от ІІ – І в.пр.н.е., по които можем да определим тяхната относителна старинност, както и тасоски монети от IV-III век преди Христа в същия рудник. Всичко това свидетелства, че тук е имало живот и е добивана руда още през епохата на траките. Пак по останките от старото рударство съдим, че рударската дейност тук е била развита през всички епохи, с незначителни прекъсвания, най-вече през турското робство, макар че с идването си по тези земи турците първоначално са дали силен тласък на рудодобива. Предполага се, че от това време идва и самото име Мадан, което е от арабско-турската дума maden, означаващо “минерал, руда, рудник”, запазено в по старите карти като Мадан кьой – “Рудно село”. Думата “мадан” има и друго значение. То е и наименование на малка пещ за топене на метали – топилня. Нейният произход е скандинавски, като и сега се използва в някои северни държави (Швеция). Може би е наследена и заимствана от турците дума, тъй като по-късно след траките, около 1300-ната година тук се заселват саксонски рудари владеещи до съвършенство тази професия.

Днешния град тръгва от античността. Намерените монети от четвърти-трети в.пр.Хр. в рудник Бориева, свидетелстват, че тук е имало живот и е добивана руда още през епохата на траките. По-късно, когато ромеите завладяват  Родопа, докарват египетски роби, за да разширят производството на олово. През второто българско царство продължава строителството на мини, a oколо 1300-та години тук се заселват саксонските рудари. Археологическите, топонимичните и други веществени материали, открити в района, свидетелстват за развитието на рудодобива през вековете.

Преданията разказват, че Мадан преживява своя разцвет преди 300-400 години. Той е голям търговски център, в селището има 150 чарка, работилници и металолеярни, в които се произвеждат сечива, съдове, клинци, мелници за кафе, оръжие. За двигателна сила била използвана водната енергия посредством витла. Маданските търговци са посрещани с почит в Солун, Гюморджина, Истанбул и по цялата Османска империя, а оръжието купували и българските въстаници. До Освобождението от Турско иго селцето било пазарен център, където се разменяли стоки от различни краища на Беломорието и Родопите.

Тогава селището получава своето име от маданджиите привилегирована категория работници, която се занимава с минен труд. Те владеели целия цикъл – от рудодобива до производството на метала. Следи от онова време са открити в сегашните мадански квартали Шаренка, Бориева, Страшимир, Върба, Шадийца.

За по-далечното минало не се разполага с много данни, но се правят предположения, че Мадан е съществувал от старо време, а може би и в древността. Това предположение би могло да се възприеме като се има предвид удобното географско положение и особено следите от старото рударство в самия град и в околността, които говорят за интензивна рударска дейност в миналото.

Повече данни за миналото на Маданския край разкриват следите от старите изоставени рудници. Исторически източници сочат, че добивът на оловна руда датира от ІV-V век пр.н.е. Още по времето на Римското владичество за работници-рудари са били довеждани роби от Египет.

Експлоатацията на оловните находища продължава и по време на Втората българска държава /1186-1396 г./ В старите руднични галерии са открити рударски принадлежности от средновековния рудодобив. Съвсем тесни галерии от твърде старинен тип, където човек едва може да се провре пълзешком са открити в рудник “Сполука”, в горната част на града. При това трябва да се вземат под внимание и намерените в рудник “Бориева” тасоски монети от ІІІ век пр.н.е. За времето преди турското нашествие или поне преди помохамеданчването говорят и множество следи, останали от християнството в този край.

imageПрез епохата на турския феодализъм, селището е не само рударско, но и търговско и занаятчийско средище на околните махали. Търговията е в ръцете на няколко занаятчии-търговци, които поддържат икономически връзки със Солун, Ксанти, Гюмюрджина и други. Населението отглежда много кози и овце. От местна и от купувана в Беломорието вълна, както и от козина, са тъкани текстилни изделия, кеневирени  чували и други, които са продавани в Драма, Кавала и Солун. Масовото закупуване на вълна, получавана след стрижбата на овцете е в ръцете на търговци, събирачи и откупвачи на вълна, обаче самата обработка на вълната: пране, предене на хурки, тъкане на станове и боядисване се извършва предимно от жените, където е раздавана за целта от търговците на аби – “абаджии”. Влаченето на вълната става на домашен дарак.

Към 1850 г. Мадан има 400 къщи като 60 са в пазарното средище, а останалите в околните мадански махали. Горите са изсичани и изгаряни, за да отворят места за селища и ниви. Нивите са на доста голяма надморска височина и са засявани с ръж, ечемик и царевица. И сега има ниви над 1500 м н.в. Нивите в Мадан, поради чакълестите си почви трябва да се торят всяка година, в противен случай те не дават плод. За целта използвали тор от овцете и добитъка.

Точно в средата на града, от ъгъла  където се сливат Малка и Голяма река, изведнъж се издига бърдо, което и до сега се нарича от местното население Св.Сряда. В неговото подножие била старата джамия на селището, разрушена през 1960 г. по градоустройствени причини (може да се прочете и по политически причини, бел.моя). На изток от града пък е хълмът Костадин, за когото преданието разказва, че в миналото там е имало манастир.

Авторът на няколко бележки в летописната книга на училището, първият учител от 1929 г. Александър Минчев, позовавайки се на преданието и на следите от старо рударство, пише че преди 300 (сегашни около 380, бел.моя) години селото било много голямо. Махалите около него били образувани от пръсналите се от хълмовете маданци, търсещи спасение от нападенията на Мехмед Синап.

В края на осемнадесети и началото на деветнадесети век Мадан е обхванат от чума. Епидемията принуждава хората да бягат и се изселват в 25 махали около Мадан, друга част напуска Мадан завинаги. Вероятно по същото време тук е станало и помохамеданчването.

През турското робство пасищното овцевъдство е масово практикувано от населението на Мадан, като през зимата стадата слизат в низините край Беломорието, където се използват зимните пасища, а лятно време –летните пасища от Родопите.

В България не е познат друг район, където турското влияние в топонимията да е толкова малко, а религиозното - толкова силно. Турско население не се среща нито като компактна маса, нито по единично. За отбелязване е, че дори по-значителните географски обекти носят български имена – Бучовица, Петровица, Ветерница, а по-незначителните са изключително български.

Населението в Мадан е българско с мохамеданско вероизповедание. В Мадан и днес живеят група хора наричани от останалото местно население “агупти” – “цигани ковачи”. Тези “агупти” свързват произхода си с египтяните. Според тях те били доведени тук от римляните като роби за обработване на рудата. Всички те обаче днес говорят български език и от останалото местно население се различават само по някои антропологични черти.

На 20 януари 1878 г. градът се освобождава от турското робство (пардон, “османското присъствие”, бел.моя), но според Берлинският конгрес отново остава под робство и 34 години по-късно, след Балканската война – 1912 година и букурещкия мирен договор, града се връща в пределите на България.

През петдесетте години на двадесети век съветски геолози поставят началото на нов етап в експлоатацията на олово-цинковите залежи. Шестте рудоуправелния от “Горубсо” образуват шест нови града /Мадан, Рудозем, Златоград, Маджарово, Лъки и Кърджали/, всеки рудник – по едно миньорско селце.

imageКръстопътното положение на Мадан, подземните богатства, горите наоколо, близостта му до Бяло море  са привличали завоеватели. Всички са оставяли своя отпечатък върху историята на този край. Най-многобройни и трайни са следите от Българската култура. И днес има останки от древни храмове – Бучовския манастир, параклисите “Свети Костадин” и “Света Сряда”. Това не пречи да съжителстват  в мир християнството и исляма.

 

Природни  феномени

 

Природно-релефното разнообразие на територията на общината не е значително, но пък е достатъчно за да бъде обект на туризъм.

В релефното разнообразие на общината са включени  природните  феномени – ждрело, скални образувания, долини, пещери, открити ерозионни форми – дерета.

В с.Ляска се наблюдава скалното образувание “Конската глава”. Между Мадан и Рудозем е старата крепост в скален масив “Кичикая”. При с.Средногорци – Малко ждрело, водопад – “Мечи дол”. Между Мадан и Рудозем – скалния комплекс “Гъбата”.

Алпийски скат “Бабата при с.Шаренка – пещера в мраморен масив “Пещера Шаренка”. В с.Мъглища – пещера “Дупка” в мрамори и карст.

Отново между гр.Мадан и Рудозем – Скално образувание – алпийски обект “Рим папа”. Най-високият панорамен връх в гр. Мадан, кв.Батанци, е “Бучовица”. И панорамният вр.“Илинден” – с. Върба.

Всички тези природни и релефни разнообразия имат готовност за туристически достъп освен “Конската глава” при с.Ляска, при която достъпът до нея тепърва ще се изгражда. Имат усвоимост за туристически цели.

 

Културни, археологически и архитектурни забележителности.

 

Първите сведения за културната история на община Мадан датират от древността. Край местността “Бучовица” - открити руини са на манастир от 16 век – манастирът “Св. Никола”.

В местността Петровица са открити руини на тракийско селище.

Между гр.Мадан и гр.Рудозем в местността “Кичика” е открита прабългарска крепост.

Около местността “Илинден” с. Върба са намерени  останки от Тракийско светилище.

Пещера населявана през Мадленската епоха и през Средновековието е открита около с. Шаренка.

Също около кв. Шаренка и гр. Мадан се намират руините на параклиса “Св.Сряда”.

Между гр. Мадан и кв. Крушев дол е открито средновековно селище, а в с. Бориново – средновековен пазар за коне – “Тържището”.

Мжеду гр.Мадан и кв.Батанци – Руини на параклис – “Балица”.

В местността  “Архангел” – древноперсийски гробища.

imageДва паметни моста “Римски мостове” гр. Мадан, кв.Батанци и с.Ловци.

В местността “Бучовица” – открити руини на древен строеж – “Крепостна кула”.

Всеизвестно е, че Мадан е рудодобивен район още от древността. Открити са два тракийски рудника. Единият в с.Шаренка – стара галерия – 50 метра и в с.Върба – стара галерия – 12 метра.

Изброените по-горе туристически и исторически обекти са в готовност за туристически достъп  и  усвои мост за туристически цели.

 

 

Откриха 3 скални тракийски светилища край Мадан

 

image(11 януари 2008, econ.bg)    

Три уникални скални тракийски светилища са открити при археологически разкопки в района на град Мадан, съобщи за радио "Фокус" – Смолян ръководителят на екипа, археологът Никола Дамянов. Светилищата се намират в махалите "Шаренка" и „Върба” и са наречени „Бабата”, „Гъбата” и ”Римпапас”. Това са скални крипти, които наподобяват човешки фигури и гъба, откъдето идват имената им. „Римпапа” е най-голямо от всички и представлява голяма скала. На върха и на трите светилища специалистите са открили десетки скални ями, свързани по между си с улей и каналчета. Според Дамянов те датират от преди 2500 г. пр. Хр. Открита е и много разтрошена скална керамика.

Светилищата са в близост до три пещери, които също са уникални за археолозите. Те са установили, че в трите пещери е извършван рудодобив.

imageНай-интересна е пещерата „Шаренка”, кръстена на махалата в съседство. По размери тя е около 300-400кв.м., като има и все още непроучени разклонения, обясни Дамянов. Установено, е че пещерата е използванa като дом от траките през късно-желязната и през римската епоха - от 6 век пр. Хр. до 6 в. след Хр. Уникалното за пещерата, е че освен като дом, обитаващите я, са извършвали и рудодобив. Според Дамянов, това е първият доказан случай, в който освен като местообитание, пещера се използва и за рудник. Освен като дом и рудник, в пещерата се е извършвало и самото претопяване на рудата, предимно оловно-цинкова. Разкрита е и една пукнатина, която е служила за естествена вентилация, което е позволявало претопяването.

„За съжаление древните леярни са унищожени от иманяри. През тази година предстои проучване и на останалите две пещери „Триъгълната пещера” и „Малката дупка” по проект „ФАР -ТГС” .

 

В Мадан откриха първата пещера–музей у нас

 

 

(юни 2008 г.)   

imageВ смолянската община Мадан приключи успешно проект, финансиран Програма ФАР ТГС България – Гърция: „Тракийските светилища като основа за популяризиране на трансграничното културно и туристическо наследство на общините Мадан и Керамоти”, съобщиха от община Мадан. Пещерата „Шаренка” е превърната в туристическа атракция, експонирана с музейни сбирка и художествено осветление, а до светилищата са изградени туристически маршрути. В нея са устроени три посетителски къта, пресъздаващи сцени от живота, бита и добиването на руда от времето, когато пещерата е била обитавана от тракийски рударски род. Това са уникални пещерни експозиции, за които са използвани специално изработени манекени и оръдия на труда.



Тагове:   Мадан,   далечното,   минало,


Гласувай:
15



1. veninski - Поздравление за постинга! Ще се ...
07.12.2010 20:23
Поздравление за постинга!
Ще се върна по-късно да го разгледам основно. Поздрави!
цитирай
2. kleotemida - Благодаря, Венински!
07.12.2010 20:30
Траките са били тук и... пак са си тук... :))))
цитирай
3. estirbg - Радвам се, че има такива ентусиасти ...
07.12.2010 21:11
Радвам се, че има такива ентусиасти като теб, които отварят очите ни за националните ни исторически и културни ценности - напръв поглед там някъде в периферията на полезрението ни, но с такава историческа и морална стойност...Като го четях ме хвана срам, защото почти всичко беше ново за мен...и много интересно. Ровя се в генетичните кодове и Библейските предания, а пък съм забравила, че има и други светове...Благодаря ти за великолепната разходката! Ако реша да прескоча един ден до Мадан сигурна съм, че подсъзнателно ще се заглеждам в циганите (пардон, агуптите), за да оценя до колко египетския геном се е диспергирал в нашия ...:)))
цитирай
4. kleotemida - Благодаря, Естир! :)
07.12.2010 21:51
Но няма техен диспергиран ген в нашия. През последните 40-50 години има по-скоро диспергиран наш (и то от вътрешността на страната) в техния, но не твърде видимо и само в някои семейства. Повечето все още си носят характерните антропологични черти.
А и няма как да бъде иначе. Предвид на това, че там към браковете се подхожда (все още) твърде консервативно от религиозна гледна точка - рядко се срещат такива между българомохамедани и българи-християни, да не говорим за смесване с "агупти", макар че и те са мюсюлмани. До преди 20-30 години бяха изкючителна рядкост и почти изключения в града, да не говорим за селата. Самите те бяха почти капсуловани от гледна точка на смесване на кръв с "чужденци" и "друговерци", без значение дали става дума за българи-християни, дали за агупти или турци. И така е от векове. Дори в този регион Мадан-Рудоземския, доколкото си спомням, преди години бе правено проучване заради %-та малформации и уродства в бебетата, които бяха доста над средния за страната. Изводът, който се наложи като основен тогава, бе, че се дължи на затворения кръг брачни връзки. Там има даже цели села и махали, в които хората твърде много "си приличат" - ръст, очи, коса, черти на лицето. И с русите си коси, сини очи и бяла си кожа (една съществена част от населението там) доста разко се отличават от "агуптите", които са доста мургави, да не кажа черни (макар, че и сред тях има вече светлооки и светлокоси, но пак казвам, само единични семейства).
А, ако решиш да отидеш в Мадан, непременно посети и Кристалната зала - вписана в Световния каталог на кристалните колекции. Става дума за природни кристали :). Има какво да се види :))
цитирай
5. анонимен - :)))
07.12.2010 22:05
Благодарности! Хубава разходка ....... до моето детство..... а то беше наистина страхотно детство! ако имаш снимки качи ги ! МОЛЯ!!!
цитирай
6. kleotemida - Да, и моите деца изкараха страхотно детство там, за съжаление градът все повече и повече запустява, заради липсата на поминък.
07.12.2010 22:42
А снимки, разбира се, че имам, но личните ми не са много качествени, а от тук:

http://www.madan-bg.com/index.php?option=com_content&task=view&id=89&Itemid=123

можеш да се разходиш и в сегашния Мадан, и в онзи от миналото, но започвайки от Кристалната зала :))
цитирай
7. get - Поздравления ! :)
07.12.2010 23:44
Прекрасна и поучителна разходзка направих с постинга ти - kleotemida !

Въпрос относно "саксонците" ... това, като информация откъде го черпиш !

И още един въпрос ! Можеш ли да направиш някаква връзка м/у Саксония и братя Грим ? - Просто в съзнанието ми съществува някаква ... асоциация !

Още веднъж благодаря за четивото !

от Гет - естет :)

П.П. На последната снимка прощавай ... но не различавам добре какво се вижда ... може би леярски поти ? - Да !
цитирай
8. kleotemida - Благодаря, Гет!
08.12.2010 00:06
Да, леярски поти и форма за леене и се намират в музея. Доста "бляскаво" изглеждат на снимката, всъщност са доста по-тъмни :). Има и още много най-различни дребни "джиджавки" :), с които е дълбана рудата по онова време. Но почти 10 години не съм влизала там и не си спомням вече всичко. Във всеки случай е много интересно да се разгледа.

А относно саксонците, така е записано в историята на града, но не съм го проучвала. В "Горубсо" имаше прекрасна библиотека (дано да я има и сега), а в музея доста архиви и, тъй като познавах част от хората, които работеха там преди години, вярвам че това някъде е написано там.
Не зная за братя Грим, на мен не ми възникват специални асоциации, по-скоро е нещо много смътно, но, за сметка на това, преди години направих асоциация със "Сага за Йоста Берлинг" (филма, след това си купих книгата) и за това, че там общините се наричаха по онова време "мадан"и, както и малките пещи-топилни.
цитирай
9. sparotok - интересно
08.12.2010 01:30
Много интересен материал!
Поздрави!
цитирай
10. zelas - Я гледай постинг за родния ми град! ...
08.12.2010 19:24
Я гледай постинг за родния ми град! Браво много добре и задълбочено написан.
Моят род не е точно от Мадан, а по откъм Златоград, но за мен това малко градче винаги ще си остане родното огнище.
По време на социализма градът беше в разцвет, с много добра болница, спортни площадки, магазини, читалище и няколко училища.
Беше едно прекрасно място за малките деца да растат волни и свободни.

Има една МНОГО интересна история за Мадан, която не е много известна, защото е пеперлива, но аз ще ви я разкажа.

В началото на миналият век минарето на местната джамия често било събаряно от гръмотевичен удар.
Те го вдигат, гръмотевицата пак го събаря. Четири-пет пъти се случва това докато, най-сетне местните вдигат ръце и отиват на врачка, да питат какво да правят.

- Сложето му кръст - тя ги посъветвала.
- Е как кръст, бе джанъм, ам че то е джамия.

Така и направили, курдисали му един кръст отгоре и гръмотевицата вече не го събаряла.
Така Мадан имал единственото минаре в света върху което вместо полумесец, кръст светел отгоре му.

Брат ми се опитва да намери една стара снимка, на която се вижда това минаре.
Намерил е следата, само време трябва!
цитирай
11. kleotemida - Браво, Зелас! :)
08.12.2010 19:46
А пък на мен това е любимият ми град - малък, китен и пълен с история! Но, явно, аз съм късметлийка да живея в градове със странни минарета. От град с минаре върху което има сърце съм се "боботнала" ;):)) в град с минаре, върху което е имало кръст! :). Благодаря ти, не знаех този факт! Но пък си мисля, че от там ще (про)излязат още факти за историята ни, стига някой наистина да се заеме с околните хълмове - и горе към Върба, пък и към Рудозем, а защо не пак и към Шадиица :))
Ще чакам снимката с нетърпение!
цитирай
12. zelas - Да градчето е супер и може да е още ...
08.12.2010 22:07
Да градчето е супер и може да е още по-добре със свястен кмет, ама то това си е проблем навсякъде.

Ти от кога си там?
цитирай
13. kleotemida - :)))
08.12.2010 22:35
Вече не съм там, само живях там над 20 години и ходя от време на време :)

а за първото не ми се говори... 'щото мога и роман да напиша...:))))
цитирай
14. анонимен - мда
08.12.2010 23:30
Старата джамия до моста e построена върху основите на църквата "Св. Никола",за да не пада минарето в полумесеца е бил занитен малък железен кръст.(по данни на Христо Бечев)
цитирай
15. анонимен - мда
08.12.2010 23:33
При разрушаването й в основите е намерен камък на който пише: Биняй Жеми и Шериф дер Карией Маден 310 сене
цитирай
16. zelas - Старата джамия до моста e построена ...
08.12.2010 23:46
анонимен написа:
Старата джамия до моста e построена върху основите на църквата "Св. Никола",за да не пада минарето в полумесеца е бил занитен малък железен кръст.(по данни на Христо Бечев)


Здравей, кой е точно Христо Бечев?
цитирай
17. zelas - При разрушаването й в основите е ...
08.12.2010 23:50
анонимен написа:
При разрушаването й в основите е намерен камък на който пише: Биняй Жеми и Шериф дер Карией Маден 310 сене


Чувал съм и за този камък. Някои спекулират, че 310 е годината и че имало някакво мюсюлманско население по това време.
цитирай
18. kleotemida - При разрушаването й в основите е ...
09.12.2010 00:17
zelas написа:
анонимен написа:
При разрушаването й в основите е намерен камък на който пише: Биняй Жеми и Шериф дер Карией Маден 310 сене


Чувал съм и за този камък. Някои спекулират, че 310 е годината и че имало някакво мюсюлманско население по това време.


"сене" е година, но може да значи и годишнина :)

А ден 1-ви на мюсюлманското летоброене е на 16 юли 622 г + 310 = 932-ра год. по нашето летоброене, т.е. малко след Симеон :).

Да не говорим, че един "свещен" камък винаги може да се "подари" по повод строене на джамия... върху църква...
цитирай
19. zelas - Да не говорим, че един "све...
09.12.2010 01:06
kleotemida написа:
Да не говорим, че един "свещен" камък винаги може да се "подари" по повод строене на джамия... върху църква...


Абсолютно. Обаче това не спира спекулациите на много хора да се опитат изкарат, че там имало мюсюлмани преди да ни завладеят отоманците.
цитирай
20. letopisec - браво
19.08.2011 15:29
kleotemida написа:
Траките са били тук и... пак са си тук... :))))

цитирай
21. анонимен - get #1 rsimple seoankings with simple plugin without being affected by any Google Updates
03.11.2012 02:53
Would you like to discover the secret how I’ve achieved multiple number 1 ranking positions for my wordpress website with simple seo plugin without being affected by any Google Updates?

And how you can get same results for your kleotemida.blog.bg wordpress site and finally start to get tons of laser targeted traffic from search engines and get lot more sales...

I’ve set up a webpage where you can see my results (they’re impressive) and discover how I did it all here:

http://best-wp-seo-plugin.com

Now it’s important to note it’s got nothing to do with directories or article marketing or link building.

It’s just a simple plugin I used on my site, one which you can use on your kleotemida.blog.bg website to help boost your rankings as well.

Find out more here:

http://best-wp-seo-plugin.com
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: kleotemida
Категория: История
Прочетен: 1178364
Постинги: 44
Коментари: 1744
Гласове: 2170
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930